SURROUND YOURSELF ONLY WITH PEOPLE WHO ARE GOING TO LIFT YOU HIGHER

Friday, August 7, 2009

Renung2 kan

Jika kita bersahabat, pasti kita nak persahabatan kita kekal sampai bila-bila. Dalam bersahabat, kita tidak mempunyai niat atau maksud yang tersembunyi terhadap sahabat kita. Ikhlas, tulus dan sepenuh hati dalam bersahabat adalah sangat susah untuk dipenuhi. Ramai yang berkawan dan menjalinkan hubungan mempunyai maksud yang tersirat disebalik hubungan persahabatan itu. Bagi aku hubungan persahabatan sangat penting. Dizaman Rasulullah, sahabat adalah orang kanan baginda dalam menghadapi kaum Quraisy.

Berbeza dengan zaman millenium ini, ramai tidak mengerti erti sebenar hubungan persahabatan itu. Mereka sering kali merasakan bahawa berkawan bila perlu, tinggalkan bila tak perlu. Hubungan sesebuah persahabatan sangat penting dan besar ertinya. Walaupun sehingga hari ini aku masih lagi mencari, Alhamdulillah aku menemui juga insan yang bergelar sahabat. Sahabat semasa susah dan senangku. Walaupun jauh, kami masih lagi boleh berinteraksi dan berkongsi masalah yang ada. Aku sangat senang dengan situasi ini walaupun pada masa yang sama aku masih tertanya-tanya apakah yang tersirat disebalik maksud persahabatan.

Sekiranya seseorang itu berkawan juga bersahabat, dan dengan tiba-tiba dia berubah. Dan jika ditanya kenapa dia berubah, dan jawapannya masih tidak dapat memuaskan hati, apa yang perlu dilakukan? Sekiranya ada tersalah dan tersilap, bolehlah kiranya diberitahu kerana seharusnya dalam bersahabat kita harus berterus terang.. Hingga hari ini aku masih lagi tidak mengerti dan aku berdoa semoga aku dapat mengetahuinya sebelum akhir nafasku...

No comments:

Post a Comment

Promise you won't forget me, because if I thought you would, I'd never leave