SURROUND YOURSELF ONLY WITH PEOPLE WHO ARE GOING TO LIFT YOU HIGHER

Friday, August 21, 2009

Adakah anda begini?

Apabila kita berkawan, pada pendapat aku memang kita berkawan macam dunia ni kita yang punya. segala masalah, kegembiraan dikongsi bersama. walaubagaimanapun, ada juga orang yang berkawan, tapi dalam masa yang sama dia membuat penilaian terhadap kawannya dan sekali gus membuat konklusi terhadap apa yang telah diperhatikan. tanpa memikirkan perasaan kawan dia sekiranya dia tahu yang dia sedang diselidiki. macam buat satu penyelidikkan dan subjek yang dilihat ialah kawannya. adakah adil bagi pihak kawan yang diselidik? dia 100% tidak tahu bahawa dia adalah bahan ujian kawan yang dia anggap kawan rapat. terasa keliru apabila memikirkan jenis kawan sebegini.

seorang yang naif akan beranggapan apabila dia berkongsi cerita dengan kawannya, ia akan terhenti setakat itu. dunia hari ini tidak begitu. ia tidak akan berhenti disitu kerana ia akan disimpan didalam memori dan seterusnya jika ada perkara berbangkit, benda yang sepatutnya menjadi rahsia akan terkeluar sendirinya. memori mengenai keburukan orang amat sukar untuk dilupakan. itu adalah sifat manusia yang tidak boleh dipandang ringan. begitu juga dengan aku, hamba Allah yang sangat lemah.

jadi fikir-fikirlah adakah rakan disekeliling anda mempunyai sifat sebegini kerana ia akan membawa satu masalah besar dikemudian hari.

No comments:

Post a Comment

Promise you won't forget me, because if I thought you would, I'd never leave